ПРОБЛЕМИ, ЩО ПОВ'ЯЗАНІ З СУДОВИМ  РОЗГЛЯДОМ  СПРАВ  ЗА  ДОГОВОРАМИ
      ПОСТАВКИ (практика ПРАВНИЧОГО ЦЕНТРУ "Профконсалтинг")

Предметом цієї   публікації   є   поставки,  що  здійснюються  між
недержавними  структурами  і  не  пов'язані   з   держзамовленням,
державними органами або державними коштами. Не розглядається також
зовнішньоекономічна діяльність.

Спори, що пов'язані з виконанням  договорів  поставки  продовжують
складати значний обсяг від загальної кількості судових спорів. Під
час розгляду таких справ подекуди  виникають  спірні  питання,  що
пов'язані  з  різним  тлумаченням  норм  чинного законодавства про
поставку.

ПИТАННЯ:

Яким законодавством керуватись ?

ВІДПОВІДЬ:

Передусім  можна  назвати главу   23  Цивільного  кодексу  України
( 1540-06 )  (далі  -  ЦК).  Далі  йдуть  нормативно-правові  акти
колишнього СРСР:

"Положение о   поставках   продукции  производственно-технического
назначения",  затв. Постановою Ради Міністрів СРСР від 25.07.88 г.
№  888   ( v0888400-88 ) (далі - Положення про поставки продукції)
(згідно з п.5.5.  роз'яснень  президії  Вищого  арбітражного  суду
України  від  30.03.95  р.  №  02-5/218  ( v_218800-95 )  не  може
застосовуватись п.69 цього Положення).

Положение о  поставках  товаров   народного   потребления,   завт.
Постановою Ради Міністрів СРСР від 25.07.88 г.№888 ( v0888400-88 )
(далі -  Положення  про  поставки  товарів)   (згідно   з   п.5.5.
роз'яснень  президії Вищого арбітражного суду України від 30.03.95
р.  №02-5/218 ( v_218800-95 ) не може застосовуватись  п.60  цього
Положення)

Инструкция о   порядке   приемки   продукции   производственно   -
технического  назначения  и  товаров  народного   потребления   по
количеству,  затв. Пост. Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від
15.06.65 г. №П-6 ( v0П-6400-65 ).

Инструкция о   порядке   приемки   продукции   производственно   -
технического   назначения   и  товаров  народного  потребления  по
качеству,  затв.  Пост.  Держарбітражу при Раді Міністрів СРСР від
25.04.66 г. ( v0П-7400-66 )

Вищенаведені документи  є  чинними на підставі постанови Верховної
Ради України від 12.09.91 г.  №1545 "Про порядок дії на  території
України  окремих  актів законодавства Союзу РСР" ( 1545-12 ).  Тут
дозволяється  дія  союзного  законодавства   з   питань,   що   не
врегульовані   законодавством   України   за   умови,   що  союзне
законодавство не суперечить Конституції ( 254к/96-ВР )  і  законам
України.  Крім  глави  23 ЦК ( 1540-06 ) поки що фактично відсутні
нормативно-правові акти законодавства  України  які  б  регулювали
поставку   між  суб'єктами  недержавного  сектору  (не  стосується
суб'єктів  ЗЕД).  На   необхідність   застосування   вищезгаданого
союзного  законодавства  неодноразово  вказувала і президія Вищого
арбітражного  суду  України  (тепер  -  Вищий  господарський   суд
України,  далі  -  ВАСУ),  наприклад,  у  п.1 своїх роз'яснень від
12.11.93 г.  №01-6/1205 ( v1205800-93  ),  у  п.1  роз'яснень  від
12.10.93  г.  №01-6/1106  ( v1106800-93 )   тощо.   За  дорученням
Кабінету Міністрів України від 20.01.2001 р.  N 25 свої аналогічні
роз'яснення  з  цього  приводу  надало  також Міністерство юстиції
України у листі N 19-9-444 від  31.01.2001  ( v-444323-01 ).  Слід
зазначити,  що цей лист містить також переліки нормативно-правових
актів,  які  регулюють  поставки  у  межах  СНД  та  пов'язані   з
державними коштами.

Проблеми застосування    законодавства   про   поставки   постійно
перебували у центрі уваги ВАСУ про що  свідчить  велика  кількість
роз'яснень президії ВАСУ та інформаційних листів.

У літературі  триває  дискусія про можливість застосування союзних
нормативно-правових  актів  (Положення   про   поставки   товарів,
Положення  про  поставки  продукції  тощо)  у  тих випадках,  коли
сторони  прямо  не  обумовлюють  це  у  договорі  поставки  або  ж
встановлюють   такі   умови   договору,   що   суперечать  союзним
нормативно-правовим актам.  Природно,  що при  цьому  йдеться  про
договори,  які  відповідають  вимогам глави 23 ЦК ( 1540-06 ).  На
думку автора для дискусії з цього приводу взагалі не  має  підстав
через чітке вирішення проблеми у ст.252 ЦК ( 1540-06 ).  Тут прямо
вказано на те,  що договори  поставки  укладаються  і  виконуються
відповідно до вищезгаданих Положень про поставки. Отже йдеться про
імперативні  вимоги  чинного  законодавства  України.  ВАСУ  також
неодноразово  звертався  до  цієї  проблеми  у  своїх  листах.  На
необхідність керуватись саме союзними нормативно-правовими  актами
вказано   у   п.5   роз'яснень   ВАСУ   N  01-6/675  від  15.06.93
( v_675800-93 ),  п.9  листа   ВАСУ   N   01-8/847  від   22.11.94
( v_847800-94 )  тощо .   Слід    зазначити,   що   у   літературі
висловлювалась й  інша  точка  зору  на  цю   проблему   (В.В.Луць
"Контракти   у  підприємницькій  діяльності",  Київ-1999,  Юрінком
Інтер, с.93)

Ці автори вважають, що застосування союзного законодавства можливе
лише  за  умов,  якщо  подібне  прямо  передбачене  у відповідному
договорі.

ПИТАННЯ:

Яка правова  природа  відсотків,  що  стягуються  за  прострочення
грошових зобов'язань на підставі ст.214 ЦК ( 1540-06 )?

ВІДПОВІДЬ:

Існує 4  різних  підходи до цієї проблеми.  Дехто навіть розглядає
згадані   відсотки,   як    особливу    форму    цивільно-правової
відповідальності.  Ця  дискусія  має  і  суто  практичний  аспект.
Йдеться не лише про визначення правової природи відсотків, а й про
їх  співвідношення  з  неустойкою  та  відшкодуванням збитків.  Чи
можливе одночасне стягнення трьох відсотків  річних  (ст.214  ЦК),
неустойки та відшкодування заподіяних збитків з порушника договору
поставки ? Позицію ВАСУ з цього питання викладено у п.9 роз'яснень
президії  ВАСУ  від  29.04.94  р.  №02-5/293 ( v_293800-94 ).  Тут
зазначається,  що на відміну від неустойки відсотки  є  платою  за
користування  чужими  коштами,  а  не  санкцією  за невиконання чи
неналежне виконання зобов'язань.  У  справі,  що  коментується  на
користь   позивача  було  стягнуто  основний  борг,  відшкодування
збитків, пеня і окремо річні відсотки.

ПИТАННЯ:

Як уникнути  звичайних  проблем,  що  характерні  для   визначення
розміру збитків від порушень договорів поставки?

ВІДПОВІДЬ:

Сторони мають  можливість  врегулювати  ці  проблеми  ще  під  час
укладення договору поставки.  Певні рекомендації з  цього  приводу
можна  знайти  у  п.1.2.  роз'яснень  президії ВАСУ N 02-5/218 від
30.03.95 " Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних
з  відшкодуванням  збитків,  завданих  невиконанням або неналежним
виконанням зобов'язань за  договором  поставки "  ( v_218800-95 ).
Згідно з пунктом 74 Положення про поставки продукції та пунктом 65
Положення про поставки товарів сторони мають право  передбачити  в
договорі  можливість  відшкодування  збитків  у твердій сумі,  яка
підлягає стягненню у випадку невиконання або неналежного виконання
зобов'язання за договором.  Зазначена умова договору означає, що у
кожному  випадку  порушення  зобов'язання  кредитор   не   повинен
доводити  дійсний розмір своїх збитків,  однак у разі застосування
залікової неустойки ці збитки підлягають стягненню в  частині,  не
покритій неустойкою (штрафом, пенею).

05.10.2001 р.

Сергей Казимиров

Генеральный директор Правовового центра "Профконсалтинг"

г. Киев, ул. Артема, 1/5, офис 400
Тел./факс: (044) 212-05-97,212-08-55