МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

 N 051-205/8-1093/488 від 20.04.2001




     На виконання доручення  Кабінету  Міністрів  України  від  23
березня   2001   року   Міністерство   фінансів  розглянуло  листа
Закарпатської  облдержадміністрації   та   роз'яснення   Державної
податкової  адміністрації  України  стосовно  платників податку на
прибуток, які не мають статусу юридичної особи, і повідомляє.
     Відповідно до пп.2.1.3 ст.2 Закону України "Про оподаткування
прибутку підприємств" ( 334/94-ВР  )  платник  податку,  який  має
філії,  може  прийняти рішення щодо сплати консолідованого податку
та  сплачувати  податок  до  бюджетів  територіальних  громад   за
місцезнаходженням філій, а також до бюджету територіальної громади
за своїм місцезнаходженням.
     Крім того,  Законом  передбачено,  що  вибір  порядку  сплати
податку на прибуток здійснюється платником податку  самостійно  до
початку  звітного року,  про що повідомляються податкові органи за
місцезнаходженням такого платника податку  та  його  філій.  Зміна
порядку сплати податку протягом звітного року не дозволяється.
     Згідно з цим пунктом відповідальність за своєчасне  та  повне
внесення   сум   податку  до  бюджету  територіальної  громади  за
місцезнаходженням філії  несе  платник  податку,  у  складі  якого
знаходиться така філія.
     Таким чином,  юридичній особі,  що має в своєму складі філії,
відділення,  інші структурні підрозділи без права юридичної особи,
залежно від функціональних особливостей надано право вибору режиму
оподаткування.
     Слід відмітити, що відповідно до п.1 ст.1 Закону України "Про
підприємства в  Україні"  (  887-12 ) підприємство не має у своєму
складі інших юридичних осіб,  а відповідно до ст.7 цього Закону не
випливає,  що  філіали  підприємства  мають  право створювати свої
філіали чи структурні підрозділи, які підпорядковуються філіалу.
     Відповідно  до   норм   Цивільного  кодексу  України  (ст.31)
( 1540-06  )   юридична   особа   може   відкривати   філіали   та
представництва, які діють на підставі та в межах прав довіреності,
одержаної від юридичної особи.  Керівник філіалу не  має  прав  та
повноважень  створювати  свої  підрозділи  на  правах  філіалів та
представництв.
     У зв'язку  з  цим  будь-які  відокремлені  підрозділи філіалу
мають розглядатися як цехові структурні підрозділи  без  будь-яких
повноважень щодо прав та обов'язків.
     Таким чином,  не вірне тлумачення,  надане в  листі  ДПА  від
30.12.2000 р.   N   17561/7/15-1117   (   v7561225-00  ),  що  при
багаторівневій структурі підприємства (за географічним  принципом)
філіали,   відділення   та  інші  відокремлені  підрозділи  можуть
підпорядковуватись іншому філіалу юридичної особи.
     Звідси сформовано невірний висновок в листі,  що якщо філіал,
в  тому  числі  підпорядкований  філіалу   юридичної   особи,   не
відповідає  ознакам  платника  податку,  то  його  валові  доходи,
витрати та амортизаційні відрахування відображаються в  декларації
платника податку (філіалу або юридичної особи), якому такий філіал
підпорядкований.
     У листі   Закарпатської   облдержадміністрації  розглядається
багаторівнева структура підприємства  ДК...  НАК...  яке  прийняло
рішення   про  консолідовану  сплату  податку  на  прибуток.  Якщо
Управління магістральних газопроводів... є філіалом ДК... НАК... і
не  має  статусу  юридичної  особи,  Управління  не  може прийняти
рішення щодо  консолідованого  обліку  і  нарахування  податку  та
сплати  його  за  місцезнаходженням  Закарпатського  та Хустського
відділень.
     На думку   Міністерства   фінансів,  організаційна  структура
органів управління і господарювання суб'єктів НАК...  з точки зору
діючого порядку нарахування податку на прибуток, є недосконалою.
     Враховуючи, що  структурні  підрозділи  компанії,  і  зокрема
ДК...  ведуть  окремий  облік  доходів  і витрат,  доцільно було б
запропонувати НАК...  визначити платниками податку  Управління  та
інші  підприємства,  що  мають підпорядковані виробничі структурні
підрозділи  і   які   б   сплачували   податок   на   прибуток   в
консолідованому порядку.
     Враховуючи,  що  в  листі  ДПА  України   від  30.12.2000  р.
N 17561/7/15-1117  (  v7561225-00  ) не враховано вимог Цивільного
кодексу України ( 1540-06 ),  законів України "Про підприємства  в
Україні" ( 887-12 )  та  "Про  оподаткування прибутку підприємств"
( 334/94-ВР ) в частині правовідносин  юридичної   особи   та   її
філіалів,  Міністерство   фінансів   пропонує   змінити   редакцію
вказаного листа з врахуванням наведених пропозицій.

 Заступник Міністра                                  В.Регурецький

 "Бухгалтерія", N 20/2, 17.05.2001 р.