ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
РЕГУЛЯТОРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПІДПРИЄМНИЦТВА
 
Л И С Т
 
26.03.2003 N 1758

Про розгляд листа

 
Державний комітет України з питань регуляторної політики та підприємництва розглянув лист щодо питання відображення умовно нарахованих процентів за сумами поворотної фінансової допомоги, одержаної до 01.01.2003 р., та повідомляє.
 
Щодо питання чи необхідно нараховувати проценти на суми поворотної фінансової допомоги, яка отримана до 01.01.2003, та включати їх до валових витрат, зазначимо, що згідно з пунктом 1 Перехідних положень Закону України від 24 грудня 2002 року N 349-IV (349-15) "Про внесення змін до Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" поворотна фінансова допомога, надана до моменту набрання чинності цим Законом (349-15) , оподатковується за правилами, що діяли на момент її надання.
 
Закон України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) , в редакції Закону України від 22.05.97 р. N 283/97-ВР (283/97-ВР) , до внесення до нього змін Законом України від 24 грудня 2002 року N 349-IV (349-15) не передбачав відображення в податковому обліку суми процентів, умовно нарахованих на суму поворотної фінансової допомоги. На думку Держпідприємництва України, це дає підстави стверджувати, що на суми поворотної фінансової допомоги, одержаної до набрання чинності Законом України від 24 грудня 2002 року N 349-IV (349-15) , не нараховуються умовні проценти, а тому, як наслідок, вони не знайдуть свого відображення в податковому обліку одержувача.
 
В той же час повідомляємо, що відповідно до підпункту "и" підпункту 4.4.2 пункту 4.4 статті 4 Закону України від 21.12.2000 N 2181-III (2181-14) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" податкові роз'яснення можуть надаватися виключно центральним податковим органом України. Будь-які відповіді на запити платника податків, які надаються іншими податковими органами або контролюючими органами, а не центральним податковим органом, повинні виходити із змісту роз'яснень, наданих центральним податковим органом, а за відсутності останніх - мають сприйматися платниками податків як рекомендації. Якщо норми роз'яснень центрального податкового органу суперечать нормам відповідей інших податкових органів (інших контролюючих органів), для дотримання положень підпункту "д" підпункту 4.4.2 цього пункту пріоритет мають норми роз'яснень центрального податкового органу.
 
Стосовно питання чи виникають валові витрати у покупця по передоплаті, якщо письмовий договір не укладається, але покупцю видається рахунок-фактура, підписана продавцем, зауважимо, що згідно з підпунктом 11.2.3 пункту 11.2 статті 11 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) в редакції Закону України від 22.05.97 N 283/97-ВР (283/97-ВР) (далі - Закон) датою збільшення валових витрат платника податку при здійсненні ним операцій з особами, які є:
 
а) нерезидентами;
 
б) резидентами, які сплачують цей податок за ставкою нижчою, ніж зазначена у статті 10 цього Закону (334/94-ВР) (крім платників податку, зазначених у пункті 7.2 статті 7 цього Закону), або сплачують цей податок у складі єдиного чи фіксованого податку чи є звільненими від сплати цього податку або не є його суб'єктами згідно із законодавством, - є дата оприбуткування платником податку товарів (а при їх імпорті - також робіт (послуг), супутніх чи допоміжних такому імпорту товарів), а для робіт (послуг) - дата їх фактичного отримання від таких осіб, незалежно від наявності їх оплати (у тому числі часткової або авансової).
 
При цьому відповідно до останнього абзацу підпункту 11.2.3 пункту 11.2 статті 11 Закону (334/94-ВР) при укладенні договору з платником податку за його вимогою необхідно відображати у такому договорі той факт, що особа має статус платника податку на прибуток на загальних умовах, передбачених цим Законом (334/94-ВР) . Якщо така особа не зазначає у договорі про такий статус або якщо товари (послуги) надаються без укладення письмових договорів, то з метою визначення дати збільшення валових витрат покупця вважається, що такі товари (послуги) були надані особами, звільненими від оподаткування цим податком.
 
Статтею 154 Цивільного кодексу України (1540-06) передбачено, що договір в письмовій формі може бути укладений як шляхом складання одного документа, підписаного сторонами, так і шляхом обміну листами, телеграмами, телефонограмами та ін., підписаними стороною, яка їх надсилає. Таким чином, довідка-рахунок, підписана продавцем, не відповідає вимогам договору, укладеного в письмовій формі. А тому валові витрати за передоплатою, здійсненою на її підставі, у покупця не виникають, навіть якщо довідка-рахунок містить зазначення про статус продавця як платника податку на прибуток на загальних підставах. За даних обставин право на валові витрати платник податку отримує за датою оприбуткування товарів, а для робіт (послуг) - за датою їх фактичного отримання.
 
Якщо сторони за певних причин не укладають письмовий договір шляхом складання і підписання ними одного документу, то для уникнення вказаних негативних наслідків для покупця продавець - платник податку на прибуток на загальних підставах разом з довідкою-рахунком може надати підписаний ним лист з пропозицією укласти договір на зазначених в довідці-рахунку умовах. В цьому листі необхідно зазначити, що продавець сплачує податок на прибуток на загальних підставах, передбачених Законом (334/94-ВР) . При цьому покупець має підтвердити згоду листом і в такому випадку форма договору буде відповідати письмовій згідно з вимогами Цивільного кодексу України (1540-06) .
 
Щодо питання яку ставку Національного банку України необхідно застосовувати для розрахунку умовно нарахованих процентів на суми поворотної фінансової допомоги, яка залишилася непогашеною на кінець звітного періоду.
 
Згідно з підпунктом 1.22.1 пункту 1.22 статті 1 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (334/94-ВР) , в редакції Закону України від 22.05.97 р. N 283/97-ВР (283/97-ВР) (далі - Закон про прибуток), до безповоротної фінансової допомоги, зокрема, відноситься сума процентів, умовно нарахованих на суму поворотної фінансової допомоги, що залишається неповерненою на кінець звітного періоду, у розмірі облікової ставки Національного банку України, розрахованої за кожний день фактичного використання такої поворотної фінансової допомоги. Як бачимо, Закон про прибуток (334/94-ВР) не встановлює спеціальних правил застосування ставки НБУ для зазначених цілей.
 
Таким чином, розрахунок умовних процентів здійснюється виходячи із розміру ставки НБУ, що діяла в кожний день використання поворотної фінансової допомоги, що залишилась непогашеною на кінець звітного періоду.
 
Уявимо, що поворотна фінансова допомога у сумі 50000 грн. отримана 1 березня 2003 року і залишилася непогашеною на кінець першого кварталу. При цьому в період з 1 березня по 20 березня ставка НБУ складала 7 %, а з 21 березня по 31 березня - 8 %. За даних умов умовні проценти нараховуються наступним чином:
 
50000 х 20 х 7 % (за період з 1 по 20 березня) + 50000 х 11 х 8 % (за період з 21 по 31 березня) = 312,33 грн.
100 % х 365 365 х 100 %
 
Заступник Голови Г.Білоус
 
"Все про бухгалтерський облік",
N 38, 18 квітня 2003 р.