• Надання фінансових послуг


Підприємство, що не є фінансовою установою, надало фізичній особі тимчасову безпроцентну фінансову допомогу, а також уклало з іншими підприємствами договір доручення на проведення розрахунків та договір поруки. Чи є правомірним укладення таких договорів підприємством в контексті Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринку фінансових послуг»? Як здійснюється оподаткування операцій у поручителя в межах договорів поруки та у повіреного в межах договорів доручення на проведення розрахунків?

 


Відповідно до ст. 374 Цивільного кодексу за договором позики одна сторона (позикодавець) передає другій стороні (позичальникові) у власність (в оперативне управління) гроші або речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов’язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошей або рівну кількість речей того ж роду й якості.
Згідно зі ст. 191 Цивільного кодексу за договором поруки поручитель зобов’язується перед кредитором іншої особи відповідати за виконання нею свого зобов’язання в повному обсязі або частково. Порука може забезпечувати лише дійсну вимогу. Договір поруки повинен бути укладений у письмовій формі. Недодержання письмової форми тягне недійсність договору поруки.
Статтею 386 Цивільного кодексу зазначено, що за договором доручення одна сторона (повірений) зобов’язується виконати від імені й за рахунок другої сторони (довірителя) певні юридичні дії.
Порядок оподаткування податком на прибуток доходів, одержаних поручителем у межах договорів поруки та повіреним у межах договорів доручення, встановлено Законом № 334/94-ВР. До валового доходу поручителя (гаранта) або повіреного включається дохід, одержаний від дебітора або довірителя у вигляді винагороди за видачу поручительств, гарантій та інших зобов’язань за третіх осіб як дохід, одержаний від операцій з надання фінансових послуг відповідно до пп. 4.1.2 п. 4.1 ст. 4 Закону № 334/94-ВР.
Стосовно надання заявником позики іншим підприємствам чи фізичним особам, то згідно з пп. 4.1.6 п. 4.1 ст. 4 Закону № 334/94-ВР податкові зобов’язання особи, що надала поворотну фінансову допомогу, не змінюються як при її видачі, так i при її зворотному отриманні.
Що стосується укладення вищевказаних договорів в контексті Закону № 2664-III, то ст. 1 цього Закону визначено, що фінансова послуга — це операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, — i за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
Згідно зі ст. 4 Закону № 2664-III до переліку фінансових послуг включено операції з надання коштів у позику, надання гарантій та поручительств й інші операції, що відповідають критеріям, визначеним у п. 5 частини першої ст. 1 Закону № 2664-III. Таким критеріям, зокрема, відповідає договір доручення по операціях з фінансовими активами.
Статтею 5 Закону № 2664-III встановлено, що фінансові послуги надаються фінансовими установами, а також, якщо це прямо передбачено цим Законом, фізичними особами — суб’єктами підприємницької діяльності.
Можливість та порядок надання окремих фінансових послуг юридичними особами, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, визначаються законами та нормативно-правовими актами державних органів, що здійснюють регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг, виданими в межах їх компетенції.
Таким державним органом, зокрема, на сьогодні є Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України, створена відповідно до Указу № 1153/2002, що є спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері регулювання ринків фінансових послуг, якій доручено забезпечити прийняття актів, необхідних для реалізації Закону № 2664-III.
Водночас зазначимо, що спільною постановою Кабінету Міністрів України та Нацбанку України від 28.08.2001 р. № 1124 «Про Сорок рекомендацій Групи з розробки фінансових заходів з відмивання грошей» позики, фінансові гарантії та зобов’язання віднесено до переліку видів фінансової діяльності, яка ведеться організаціями, що не є фінансовими установами.
З урахуванням викладеного, надання підприємствами, що не мають статусу фінансової установи, іншим суб’єктам підприємницької діяльності позик (тимчасової безпроцентної фінансової допомоги), гарантій та поручительств можливо.

Консультують фахівці Департаменту оподаткування юридичних осіб ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 34 вересень 2003 року