ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ Л И С Т 29.11.2002 N 18645/7/35-3017 Начальникам управлінь боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, УПМ ДПА в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі Методичні рекомендації щодо визнання окремих договорів постачання металобрухту недійсними у господарських судах України (Витяг) Департаментом боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, ДПА України у ході аналізу використання арбітражної практики у процесі проведення фінансових розслідувань підготовлені методичні рекомендації щодо визнання окремих договорів постачання металобрухту недійсними в господарських судах України. Розгляд та вивчення цих методичних рекомендацій необхідно проводити з погляду на підготовку матеріалів для документування та розслідування кримінальної справи про злочин, передбачений статтею 213 КК України ( 2341-14 ) "Порушення порядку здійснення операції з металобрухтом". У подальшому напрацьовані матеріали використовуються як предикатний злочин для доказу об'єктивної сторони злочину, передбаченого ст. 209 КК України ( 2341-14 ) "Легалізація (відмивання) грошових коштів та іншого майна, здобутих злочинним шляхом". Нормативне обгрунтування. Відносини, що виникають у процесі здійснення операцій з металобрухтом, регулюються Законом України від 05.05.99 N 619-XIV ( 619-14 ) "Про металобрухт". Відповідно до вищезазначеного Закону операції з металобрухтом - це збирання, заготівля, переробка, транспортування, реалізація брухту чорних металів, а також збирання, заготівля, переробка, транспортування, реалізація брухту кольорових металів і його металургійна переробка. Слід зазначити, що спеціалізовані підприємства (суб'єкти підприємницької діяльності), які здійснюють операції з металобрухтом, мають спеціальне технологічне брухтопереробне та вантажопідйомне обладнання, вагове господарство, складські приміщення, кваліфікований персонал, забезпечують згідно з законодавством протипожежну, екологічну та радіаційну безпеку і контроль якісного складу металобрухту та отримали відповідні ліцензії. Види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, порядок ліцензування, державний контроль у сфері ліцензування, відповідальність суб'єктів господарювання та органів ліцензування за порушення законодавства у сфері ліцензування визначає Закон України від 01.06.2000 N 1775-III ( 1775-14 ) "Про ліцензування певних видів господарської діяльності". Норми зазначеного Закону ( 1775-14 ) встановлюють перелік видів господарської діяльності, які підлягають ліцензуванню, а саме: відповідно до пункту 36 статті 9 цього Закону заготівля, переробка, металургійна переробка металобрухту кольорових і чорних металів як вид господарської діяльності підлягає ліцензуванню. Доарбітражне документування операцій. У практичній роботі на діючі брухтозаготівельні суб'єкти підприємницької діяльності металобрухт, в основному, постачається від приватних підприємств та приватних підприємців, але в документальному забезпеченні подібних угод зазначається постачання металоконструкції. Отже, за таких умов складання угод підприємствами приватної власності ліцензія на право проведення операцій з брухтом чорних та кольорових металів не потрібна. Таким чином, маскуючи операції з брухтом чорних та кольорових металів під угоди постачання металоконструкції, СПД-постачальники умисно порушують порядок здійснення операції з металобрухтом. Відповідно до статті 4 Закону України "Про металобрухт" ( 619-14 ) наявність документів, що засвідчують набуття права власності на металобрухт, та акти приймання металобрухту є обов'язковими супровідними документами і повинні знаходитися в місцях знаходження металобрухту та зберігатися протягом трьох років. Крім того, вимоги до оформлення операцій з металобрухтом визначено статтею 6 даного Закону ( 619-14 ). Суб'єкти підприємницької діяльності, які здійснюють реалізацію металобрухту, повинні засвідчувати його документом про відповідність металобрухту встановленим стандартам, нормам і правилам. Металобрухт під час транспортування його у межах України, крім загальних документів, пов'язаних з цим транспортуванням, супроводжується також документами про походження і власника металобрухту, відповідність металобрухту встановленим стандартам, нормам і правилам. Під час проведення фінансових розслідувань суб'єктів підприємницької діяльності, що здійснюють операції з металобрухтом, має малу вірогідність встановлення походження брухту у зв'язку з: - відсутністю транспортних документів, підтверджуючих факт перевезення товару; - відсутністю актів про походження брухту; - відсутністю [документального підтвердження] відповідності металобрухту встановленим стандартам, нормам і правилам. Отже, при відсутності документально підтвердженого джерела походження брухту господарські суди приймають до уваги наявні документи, а саме - документи щодо поставки металоконструкцій, оскільки вони складені відповідно до вимог чинного законодавства. При розслідуванні типових матеріалів необхідно взяти до уваги вимоги статті 245 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ) (далі - ЦК України) "Договір поставки" та вимоги статті 248 "Якість продукції, що поставляється" ЦК України, відповідно до якої якість продукції, що поставляється, повинна відповідати стандартам, технічним умовам або зразкам. Поряд з цим треба виходити з того, що відповідно до вимог статті 153 ЦК України ( 1540-06 ) "Укладення договору" договір вважається укладеним, коли між сторонами у потрібній у належних випадках формі досягнуто згоди по всіх істотних умовах. Таким чином, виходячи з наведеного, якість товару (продукції) є істотною умовою договору поставки і при відсутності однієї з істотних умов, зазначених в договорі, він вважається неукладеним. При цьому при складанні позовних заяв у відповідності до статті 49 ЦК України ( 1540-06 ) необхідно вказувати наступні наслідки визнання угод недійсними: - односторонню реституцію, тобто зворотне виконання отримує лише одна сторона - сумлінна. По другій стороні все передається у дохід держави; - недопущення реституції та обертання всього, що було передано у виконання або повинно було бути передано по угоді в дохід держави. При поданні позовної заяви про визнання угоди недійсною з двостороннім умислом треба відображати, у чому конкретно полягає завідомо суперечна інтересам держави та суспільства мета укладення угоди, а також необхідно зазначити матеріальні збитки, завдані державі діяльністю обох сторін. Головним доказом, що підтверджує умисел однієї з сторін, є відсутність спеціальних дозволів чи ліцензій, обов'язковість яких передбачена вимогами чинного законодавства. Згідно із Законами України "Про судоустрій" від 05.06.81 N 2022-X ( 2022-10 ) зі змінами та доповненнями, "Про господарські суди" від 04.06.91 N 1142-XII ( 1142-12 ) зі змінами та доповненнями та Господарським процесуальним кодексом України від 06.11.91 N 1798-XII ( 1798-12 ) зі змінами та доповненнями розгляд справ про визнання угод недійсними відноситься до компетенції Господарського суду України. У ході відпрацювання суб'єктів підприємницької діяльності, що займаються брухтозаготовкою, необхідно зафіксувати актом зустрічної перевірки наступні питання: - з'ясувати вимоги до якості товару, який постачається (ГОСТ, ТУ і т. д.) відповідно до договору (контракту); - оприбуткування металоконструкцій за складським та бухгалтерським обліком; - наявність металоконструкцій на початок року; - наявність металоконструкцій на момент проведення перевірки. З'ясувавши вищезазначене у разі встановлення ознак для складання позовних заяв про визнання угод недійсними за ст. 48, 49 Цивільного кодексу України ( 1540-06 ) або неукладеними за ст. 153 необхідно довести до [відома] суду вимоги ГОСТ 2787-75 "Метали чорні вторинні" Державного стандарту СРСР, який діє на території України відповідно до Постанови Верховної Ради України від 12.09.91 (N 1545-XII ( 1545-12 ) "Про порядок тимчасової дії на території України окремих актів законодавства СРСР" та розповсюджується на вторинні чорні метали, призначені для використання в якості металевої шихти в металургійних печах при плавці чавуну, при виготовленні з метою подальшого використання стальних та чавунних відливів і виробництві феросплавів, а також для переробки з метою подальшого використання в металургійних печах. За ст. 1 зазначеного ГОСТУ вторинні чорні метали підрозділяються: 1. По наявності вуглероду на 2 класи: стальний брухт та відходи, чавунний брухт та відходи. 2. По наявності легіруючих елементів на дві категорії: А - вуглеродисті, Б - легіровані. 3. По показникові якості - на 28 видів. 4. По наявності легіруючих елементів - на 67 груп. Вступною частиною ГОСТ 2787-75 визначено, що дійсний стандарт поширюється на вторинні чорні метали, призначені для використання в якості металевої шихти в металургійних печах при виплавці сталі і чавуну. Недодержання стандарту переслідується по Закону. Відповідальність за випуск на товарний ринок або іншу реалізацію споживачам недоброякісної, тобто такої, що не відповідає встановленим стандартам, нормам, правилам і технічним умовам, або некомплектної продукції та товарів, якщо такі дії вчинені у великих розмірах, передбачена статтею 227 "Випуск або реалізація недоброякісної продукції" Кримінального кодексу України ( 2341-14 ). Дані таблиці N 4 ГОСТ 2787-75 "Брухт для пакетування N 2" містять наступне: "Стальні, листові, поносові і сортові відходи, крівля, легковаговий промисловий і побутовий брухт, проволока і вироби з неї, металоконструкції, труби". Отже, в металобрухт для пакетування N 2 входять металоконструкції, а не зворотно. До якості металоконструкцій ГОСТ 2787-75 не відноситься. За таблицею N 1 ГОСТ 2787-75 пакет N 2 кваліфікується як стальний брухт та відходи категорії "А", кількість якого вимірюється у ваговому вимірі. При опрацюванні матеріалів за договорами поставки, в яких відсутня можливість встановлення джерела походження брухту, через зустрічні перевірки встановлюється факт використання товару, зазначеного як металоконструкція, а саме: в металургійному виробництві, при проведенні експортних операцій з металобрухтом. Вищенаведене дає можливість донести у господарському суді необхідність наявності ліцензії на проведення операцій з металобрухтом в документальному забезпеченні виконання угод яких значаться металоконструкції, а також списане обладнання, устаткування тощо. На даний час з використанням зазначеної методики виграні справи в господарських судах України різних рівнів та стягнуто до бюджету значні суми коштів з діючих брухтозаготівельних підприємств. Заступник начальника податкової міліції, начальник Департаменту боротьби з відмиванням доходів, одержаних злочинним шляхом, генерал-майор податкової міліції О.Бондаренко "Бухгалтер", N 1, січень, 2003 р.