• Придбання товарів за видані кошти


Чи має право працівник підприємства
використовувати власні кошти для придбання товарів
(послуг) з наступним складанням авансового звіту
(до авансового звіту обов’язково додаються всі
документи, що підтверджують факт придбання)?
(КП «Інгвар» м. Костянтинівка, Донецька обл.)


Ведення касових операцій в національній валюті України регламентується Положенням № 72, яке поширюється на суб’єктів підприємницької діяльності всіх форм власності, що здійснюють операції з готівкою в національній валюті.
Відповідно до п. 2.15 Положення № 72 видача готівки під звіт провадиться з кас підприємств за умови повного звіту підзвітної особи за раніше виданими під звіт сумами, тобто в разі подання до бухгалтерії авансового звіту про витрачені кошти. Підзвітні особи зобов’язані подати до бухгалтерії підприємства разом із невикористаним залишком готівки авансовий звіт про витрачання одержаних у касі сум. Таким чином, у разі придбання працівником підприємства за власні готівкові кошти товарів (продукції, послуг) він повинен звітувати за витрачені кошти у вищезазначеному порядку з пред’явленням відповідних документів, що підтверджують здійснені витрати.
Разом з тим, згідно із п. 2.3. Положення № 72 діють обмеження на здійснення розрахунків готівкою одного підприємства чи підприємця з іншим підприємством чи підприємцем через їх каси та каси установ банків в сумі 3 тис. грн. протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами.
Відповідно до листа Нацбанку України від 27.02.2002 р. № 11-113/396 зазначені обмеження поширюються i на випадки, коли для підприємства працівником придбаваються товари з використанням власних готівкових коштів, а також розрахунків готівкою підприємств в оплату за товари, придбані на виробничі та господарські потреби за рахунок коштів, одержаних за корпоративними картками.
Платежі, які перевищують 3 тис. грн., провадяться в безготівковому порядку, i кількість підприємств або
підприємців, з якими провадяться розрахунки протягом дня, не обмежується.
Отже, якщо працівник підприємства на підставі доручення придбаває у власність підприємства товар за власні готівкові кошти з оформленням відповідних документів від імені підприємства, то за таких умов підприємство повинно відшкодувати працівнику витрачені ним власні кошти з дотриманням вимог, зазначених у п. 2.3. Положення № 72.
Також слід підкреслити, що працівник підприємства, який придбаває для підприємства та від його імені товари, діє за дорученням цього підприємства. Цивільним кодексом України (ст. 391) не передбачено укладання договору доручення тільки в письмовій формі, тому договір може бути укладений i в усній формі з додержанням загальних вимог щодо форми угод.

Консультують фахівці Головного управління податкового
аудиту та валютного контролю ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 46 ГРУДЕНЬ 2002 року