Запитання та відповіді учасників семінару «Справляння ПДВ в умовах чинного законодавства»



№з/п

Запитання

Відповідь

1

Підприємство ліквідується. Ліквідаційна комісія продає основні фонди. Хто має сплачувати ПДВ та що є об’єктом оподаткування?

Порядок погашення податкових зобов’язань або податкового боргу в разі ліквідації платника податків врегульовано ст. 12 Закону України від 21.12.2000 р. № 2181-III «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» (зі змінами та доповненнями) (далі — Закон № 1281-ІІІ), а саме: особою, відповідальною за погашення податкових зобов’язань або податкового боргу платника податків, є стосовно платника податків, який ліквідується, ліквідаційна комісія або інший орган, що проводить ліквідацію згідно із законодавством. Тобто в разі продажу основних фондів ліквідаційна комісія, яка має печатку, володіє правом підпису тощо, повинна включити до ціни продажу основних засобів ПДВ. База оподаткування визначається згідно зі ст. 4 Закону України від 03.04.97 р. № 168/97-ВР «Про податок на додану вартість» (далі — Закон № 168/97-ВР).

2

Платник єдиного податку (6%) не є платником ПДВ. Основні фонди не амортизуються відповідно до законодавства. Чи потрібно нараховувати ПДВ у разі продажу основних фондів?

Згідно з Указом Президента України від 03.07.98 р. № 727/98 «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва» суб’єкт підприємницької діяльності — юридична особа, який перейшов на спрощену систему оподаткування, обліку та звітності за ставкою 6% суми виручки від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), сплачує ПДВ на загальних підставах згідно із Законом № 168/97-ВР. Отже, якщо такий платник здійснює операції з продажу основних фондів, такі операції підлягають обкладанню ПДВ на загальних підставах за ставкою 20%, яка додається до ціни продажу. База оподаткування визначається згідно зі ст. 4 Закону № 168/97-ВР.

3

Основні фонди ліквідуються за самостійним рішенням платника (ПДВ нараховано). Після ліквідації оприбутковуються матеріали, які потім реалізуються. Чи потрібно ще раз оподатковувати ці матеріали?

Згідно з п. 4.9 ст. 4 Закону № 168/97-ВР якщо основні виробничі фонди або невиробничі фонди ліквідуються за самостійним рішенням платника податку чи безоплатно передаються особі, не зареєстрованій як платник податку, а також у разі переведення основних фондів до складу невиробничих фондів така ліквідація, безоплатна передача чи переведення розглядаються для цілей оподаткування як продаж таких основних виробничих фондів або невиробничих фондів за звичайними цінами, що діють на момент такого продажу, а для основних фондів групи 1 — за звичайними цінами, але не менше їх балансової вартості.Якщо внаслідок ліквідації основних фондів отримуються комплектуючі, складові частини, компоненти або інші відходи, які мають вартість, подальший продаж таких комплектуючих, складових частин, компонентів або інших відходів здійснюється також з урахуванням ПДВ. База оподаткування визначається згідно з пунктами 4.1 чи 4.2 ст. 4 Закону № 168/97-ВР.

4

Підприємство — платник ПДВ здійснює продаж основних засобів I групи у зв’язку зі зменшенням обсягів виробництва. За висновком експертної комісії ціну цих основних засобів визначено нижче від залишкової вартості. Чи буде зазначена вартість базою оподаткування?

У цьому разі потрібно керуватися положеннями пунктів 4.1 чи 4.2 ст. 4 Закону № 168/97-ВР. А саме: згідно з п. 4.1 база оподаткування операцій з продажу товарів (робіт, послуг) визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, визначеної за вільними або регульованими цінами (тарифами) з урахуванням акцизного збору, ввізного мита, інших загальнодержавних податків і зборів (обов’язкових платежів), за винятком податку на додану вартість, що включаються в ціну товарів (робіт, послуг) згідно із законами України з питань оподаткування. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів (робіт, послуг), проданих (виконаних, наданих) таким платником податку.
У разі продажу товарів (робіт, послуг) без оплати або з частковою оплатою їх вартості коштами у межах бартерних (товарообмінних) операцій, здійснення операцій з безоплатної передачі товарів (робіт, послуг), натуральних виплат у рахунок оплати праці фізичним особам, що перебувають у трудових відносинах з платником податку, передачі товарів (робіт, послуг) у межах балансу платника податку для невиробничого використання, витрати на яке не відносяться до валових витрат виробництва (обігу) і не підлягають амортизації, а також пов’язаній з продавцем особі чи суб’єкту підприємницької діяльності, який не зареєстрований як платник податку, база оподаткування визначається виходячи з фактичної ціни операції, але не нижчої за звичайні ціни.

5

Якщо ВМД оформлено в серпні, а відмітку митниці про перетин кордону проставлено у вересні, в якому періоді виникають право на експортне відшкодування та податкові зобов’язання?

Згідно зі ст. 8 Закону № 168/97-ВР платник податку, який здійснює операції з вивезення (пересилання) товарів (робіт, послуг) за межі митної території України (експорт) і подає розрахунок експортного відшкодування за наслідками податкового місяця, має право на отримання такого відшкодування протягом 30 календарних днів з дня подання такого розрахунку. Зазначений розрахунок подається разом з такими документами: а) митною декларацією, яка підтверджує факт вивезення (експортування) товарів за межі митної території України, відповідно до митного законодавства; б) копіями платіжних доручень, завірених банком, про перерахування платником податку коштів на користь іншого платника податків, в оплату придбаних товарів (робіт, послуг), з урахуванням податків, нарахованих на ціну такого придбання.Розрахунок експортного бюджетного відшкодування подається разом з декларацією за відповідний звітний період.Отже, право на застосування нульової ставки ПДВ виникає в тому періоді, коли товари перетинали кордон, тобто у вересні.

6

Чи нараховується ПДВ на заробітну плату, яка виплачується працівнику за ремонт пошкодженого об’єкта (зарплата виплачується за рахунок винної особи)?

Відповідно до Закону № 168/97-ВР об’єктом оподаткування ПДВ є операції з продажу товарів (робіт, послуг). Сама по собі операція з виплати заробітної плати не є об’єктом оподаткування. Що стосується ремонту пошкодженого об’єкта, то в разі, якщо ремонт виконує інший платник ПДВ, компенсація цих робіт здійснюється підприємством на суму з урахуванням ПДВ.Якщо для ремонту власними силами використовуються ТМЦ, що перебувають на балансі підприємства, податковий кредит коригується на суму ПДВ, сплаченого під час придбання цих матеріалів, та відшкодовується за рахунок відповідного джерела, а саме за рахунок винної особи.

7

Чи має право платник ПДВ на податковий кредит, якщо основні фонди придбано за рахунок збору на розвиток садівництва, виноградарства і хмелярства?

Відповідно до пп. 7.4.1 п. 7.4 ст. 7 Закону № 168/97-ВР податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, сплачених (нарахованих) платником податку у звітному періоді у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та основних фондів чи нематеріальних активів, що підлягають амортизації.Тобто суми ПДВ відносяться до податкового кредиту лише за придбані товари (роботи, послуги) у разі, якщо вони сплачені (нараховані) таким платником у звітному періоді чи будуть сплаченими у наступних періодах.

8

Якщо заробітну плату видано товаром, як оподатковується зазначена операція?

Оскільки право власності на виданий товар переходить до іншої особи, зазначена операція вважається згідно із Законом № 168/97-ВР продажем товарів і є об’єктом для оподаткування.Відповідно до п. 4.2 ст. 4 Закону № 168/97-ВР у разі здійснення операцій з натуральних виплат у рахунок оплати праці фізичним особам, що перебувають у трудових відносинах з платником податку, а також пов’язаній з продавцем особі чи суб’єкту підприємницької діяльності, який не зареєстрований як платник податку, база оподаткування визначається виходячи з фактичної ціни операції, але не нижчої за звичайні ціни. Крім того, нагадуємо, що згідно із Законом України від 28.12.94 р. № 334/94-ВР «Про оподаткування прибутку підприємств» (у редакції Закону України від 22.05.97 р. № 283/97-ВР) зі змінами та доповненнями (далі — Закон № 334/94-ВР) зазначена у запитанні операція віднесена до бартерної.

9

Чи потрібно коригувати ПДВ у разі переходу з 6-відсоткової на 10-відсоткову ставку єдиного податку при спрощеній системі оподаткування?

Так. Оскільки платник єдиного податку за ставкою 6 відсотків відповідно до законодавства є платником ПДВ, а після переходу на ставку 10 відсотків він втрачає права платника ПДВ, тобто не нараховує податок і не сплачує його до бюджету, та згідно з пп. 7.4.2 п. 7.4 ст. 7 Закону № 168/97-ВР такий платник не буде використовувати придбані товари (роботи, послуги) в оподатковуваних ПДВ операціях.

10

Автомобіль, що має залишкову вартість 1000 грн., продано непов’язаній особі – платнику ПДВ за 600 грн. З якої суми сплачується ПДВ?

База оподаткування з продажу товарів (робіт, послуг) визначається відповідно до ст. 4 Закону № 168/97-ВР.Згідно з п. 4.1 цієї статті база оподаткування операцій з продажу товарів (робіт, послуг) визначається виходячи з їх договірної (контрактної) вартості, визначеної за вільними або регульованими цінами (тарифами) з урахуванням акцизного збору, ввізного мита, інших загальнодержавних податків та зборів (обов’язкових платежів), за винятком податку на додану вартість, що включаються в ціну товарів (робіт, послуг) згідно із законами України з питань оподаткування. До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв’язку з компенсацією вартості товарів (робіт, послуг), проданих (виконаних, наданих) таким платником податку. У разі продажу товарів (робіт, послуг) без оплати або з частковою оплатою їх вартості коштами у межах бартерних (товарообмінних) операцій, здійснення операцій з безоплатної передачі товарів (робіт, послуг), натуральних виплат у рахунок оплати праці фізичним особам, що перебувають у трудових відносинах з платником податку, передачі товарів (робіт, послуг) у межах балансу платника податку для невиробничого використання, витрати на яке не відносяться до валових витрат виробництва (обігу) і не підлягають амортизації, а також пов’язаній з продавцем особі чи суб’єкту підприємницької діяльності, який не зареєстрований як платник податку, база оподаткування визначається згідно з п. 4.2 ст. 4 Закону № 168/97-ВР виходячи з фактичної ціни операції, але не нижчої за звичайні ціни.

11

Управління автомобільних доріг за рішенням благодійного фонду отримало від щебзаводу відсів безоплатно. Є податкова накладна. Чи виникають за такою операцією податкові зобов’язання та податковий кредит?

Відповідно до пп. 7.4.1 п. 7.4 ст. 7 Закону № 168/97-ВР податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, сплачених (нарахованих) платником податку у звітному періоді у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг), вартість яких відноситься до складу валових витрат виробництва (обігу) та основних фондів чи нематеріальних активів, що підлягають амортизації.Оскільки до податкового кредиту відносяться лише суми ПДВ за придбані товари (роботи, послуги), які сплачені (нараховані) таким платником у звітному періоді чи будуть сплаченими у наступних періодах, підприємство, отримавши безоплатно товари (тобто без фактично понесених витрат), позбавляється права на податковий кредит.Якщо отриманий відсів у наступних періодах буде продано, ПДВ нараховується на такий продаж на загальних підставах.

12

Після переробки давальницької сировини у підприємства-виробника залишається певна кількість відходів (згідно з контрактом їх не може бути більше ніж 3%). Підприємство оприбутковує відходи, частину яких використовує у виробництві готової продукції. Після її продажу на території України нараховується ПДВ. Чи обкладаються ПДВ оприбутковані відходи?

Згідно із Законом № 168/97-ВР об’єктом оподаткування ПДВ є операції платників податку з продажу товарів (робіт, послуг) на митній території України. Тому при оприбуткуванні сировини підприємство-виробник податкові зобов’язання не нараховує і не отримує право на податковий кредит. У разі якщо сировина в подальшому використовується у виробництві готової продукції, операції з продажу цієї продукції підлягають оподаткуванню на загальних підставах за ставкою 20% бази оподаткування.Зазначимо також, що в разі коли відходи залишаються переробнику як оплата за послуги з виробництва продукції (за умовами контракту), операція з продажу послуг з переробки підлягатиме обкладенню ПДВ за ставкою 20%.

13

Чи обов’язковим є нарахування 10% штрафних санкцій у разі подання уточненої податкової декларації з ПДВ, якщо в результаті подання цієї декларації зменшується сума, раніше задекларована до відшкодування?

Питання подання уточненої податкової декларації з ПДВ та нарахування штрафних санкцій за заниження податкових зобов’язань визначено пунктами 5.1 та 17.2 ст. 17 Закону № 2181-ІІІ. Пунктом 17.2 ст. 17 цього Закону встановлено, що платник самостійно нараховує та сплачує штраф у розмірі 10% суми податкового зобов’язання, яке донараховано ним у результаті виправлення самостійно виявленої помилки. При цьому абзацом п’ятим п. 9 Інструкції про порядок застосування штрафних (фінансових) санкцій органами державної податкової служби, затвердженої наказом ДПА України від 17.03.2001 р. № 110 (з урахуванням змін, внесених наказом ДПА України від 11.03.2002 p. № 98), передбачено, що штрафні санкції не застосовуються, якщо в результаті перевірки зменшується сума ПДВ, раніше заявлена до відшкодування, яку не було відшкодовано з бюджету.
Тому якщо в результаті самостійного виправлення такої помилки і донарахування податкових зобов’язань (або зменшення податкового кредиту) зменшується сума податку, раніше задекларована до відшкодування, слід зважати на таке: якщо сума ПДВ, раніше заявлена до відшкодування (у звітному періоді, в якому було допущено помилку, що самостійно виправлена), до моменту виправлення помилки (тобто до моменту зменшення суми податку, раніше заявленої до відшкодування) повністю чи частково відшкодована з бюджету (незалежно від форми проведення відшкодування: або в рахунок зменшення наступних платежів з ПДВ чи інших податків, або повернута на рахунок платника), штраф у розмірі 10% нараховується в обов’язковому порядку.Отже, в разі вирішення питання необхідності додаткового нарахування штрафних санкцій у розмірі 10% при поданні уточненої податкової декларації платник повинен додатково переглянути податкову звітність з ПДВ наступних звітних періодів (з моменту допущення помилки до моменту її виправлення) та визначити наявність проведення бюджетного відшкодування у будь-якому з передбачених чинним законодавством варіантів.

14

Який порядок застосування норм п. 7.19 Закону № 334/94-ВР та пп. 5.1.2 Закону № 168/97-ВР?

Відповідно до п. 7.19 ст. 7 Закону № 334/94-ВР тимчасово, до 1 січня 2003 р., не включаються до складу валових доходів платника податку доходи, отримані від продажу видавничої продукції замовнику або безпосередньо споживачу. Отже, дія зазначеної пільги поширюється на операції з продажу видавничої продукції замовнику або безпосередньо споживачу. При цьому під продажем видавничої продукції слід розуміти операції, які підпадають під визначення операцій з продажу товарів, наведене у п. 1.31 ст. 1 Закону № 334/94-ВР.
Термін «замовник» використовується у значенні, наведеному в Законі України від 05.06.97 р. № 318/97-ВР «Про видавничу справу», відповідно до якого замовник видавничої продукції — це фізична чи юридична особа, яка замовляє видавничу продукцію, беручи на себе фінансові зобов’язання. Щодо визначення терміна «безпосередній споживач», то відповідно до листа Держкомінформу України від 27.11.2001 р. № 3508/24/9 — це особа, яка купує видавничу продукцію для власних потреб, а не для здійснення підприємницької діяльності (приватні особи, підприємства, установи, організації), тобто для кінцевого споживання, а не для перепродажу іншим особам.
Таким чином, застосування п. 7.19 ст. 7 Закону № 334/94-ВР залежить від того, чи підпадає операція платника податку під вимоги, зазначені у цьому пункті.Щодо застосування пільгового режиму обкладання ПДВ, то відповідно до пп. 5.1.2 п. 5.1 ст. 5 Закону № 168/97-ВР від обкладання ПДВ звільняються операції з продажу (передплати) і доставки періодичних видань друкованих засобів масової інформації вітчизняного виробництва; продажу книжок вітчизняного виробництва; продажу учнівських зошитів, підручників та навчальних посібників вітчизняного виробництва.
Щодо розміщення рекламно-інформаційних матеріалів на сторінках газет, то такі операції підлягають обкладанню ПДВ на загальних підставах. При цьому право на податковий кредит щодо сум ПДВ, сплачених (нарахованих) у зв’язку з придбанням товарів (робіт, послуг), які включаються до складу вартості рекламно-інформаційних матеріалів, залежить від здійснення операцій платника податку відповідно до п. 7.19 ст. 7 Закону № 334/94-ВР.

15

Чи підлягають обкладанню ПДВ операції з реімпорту товарів?

Згідно з Митним кодексом України під поняттям «ввезення в Україну та вивезення з України» слід розуміти фактичне переміщення через митний кордон України товарів та інших предметів, незалежно від країни походження цих товарів.Відповідно до пп. 3.1.2 п. 3.1 ст. 3 Закону № 168/97-ВР ввезення (пересилання) товарів на митну територію України та отримання робіт (послуг), що надаються нерезидентами для їх використання або споживання на митній території України, в тому числі операції з ввезення (пересилання) майна за договорами оренди (лізингу), застави та іпотеки, є об’єктом оподаткування ПДВ.Таким чином, при ввезенні товарів на митну територію України, в тому числі й тих, що раніше були експортовані за межі України (наявність вивізної ВМД), ПДВ з таких товарів обчислюється аналогічно імпортним, тобто за ставкою 20% бази оподаткування, визначеної п. 4.3 ст. 4 Закону № 168/97-ВР.Контроль за нарахуванням і внесенням ПДВ до бюджету під час ввезення (пересилання) товарів на митну територію України здійснюють митні органи.

16

Під час проведення інвентаризації виявлено нестачу основних фондів, що були у підзвіті матеріально відповідальної особи. Утримання нестачі з особи неможливо, оскільки вона трагічно загинула. Який порядок обкладання ПДВ операції зі списання таких основних фондів?

Порядок обкладання ПДВ операцій з ліквідації основних фондів здійснюється відповідно до п. 4.9 ст. 4 Закону № 168/97-ВР. А саме: у разі якщо основні виробничі фонди або невиробничі фонди ліквідуються за самостійним рішенням платника податку чи безоплатно передаються особі, не зареєстрованій як платник податку, а також у разі переведення основних фондів до складу невиробничих фондів така ліквідація, безоплатна передача чи переведення розглядаються для цілей оподаткування як продаж таких основних виробничих фондів або невиробничих фондів за звичайними цінами, що діють на момент такого продажу, а для основних фондів групи 1 — за звичайними цінами, але не менше їх балансової вартості.Правила цього пункту не поширюються на випадки, коли основні виробничі фонди або невиробничі фонди ліквідуються у зв’язку з їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, в тому числі в разі викрадення основних фондів, або коли платник податку надає податковому органу відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення основного фонду іншими способами, внаслідок чого основний фонд не може використовуватися в майбутньому за первісним призначенням.
У разі ліквідації основних фондів, які підлягають зносу, через обставини непереборної сили чи стихійного лиха в особи, яка здійснює таку ліквідацію, збільшуються валові витрати на суму балансової вартості окремого об’єкта основних фондів. На дату проведення відповідних змін, пов’язаних з ліквідацією основних фондів, через обставини непереборної сили чи стихійного лиха в податковому обліку такі операції не відображаються, оскільки щодо них не виникають податкові зобов’язання, а залишкова вартість цих ліквідованих основних фондів включається до валових витрат виробництва продукції, операції з продажу якої є об’єктом для обкладання ПДВ.Якщо рішення про ліквідацію основних фондів приймається самостійно і не залежить від форс-мажорних обставин або така ліквідація здійснюється з вини особи, з якої неможливо стягнути компенсацію, то відповідно до пп. 8.4.10 п. 8.4 ст. 8 Закону № 334/94-ВР балансова вартість ліквідованих основних фондів не відноситься на валові витрати, а покривається за рахунок власного джерела. Відшкодуванню за рахунок відповідного джерела підлягає також сума ПДВ, сплачена (нарахована) та віднесена до податкового кредиту, яка припадає на частину незамортизованої балансової вартості основних фондів.

17

Підприємство-продавець за договором поставки відвантажило товар покупцю, а розрахунок за товар замість покупця, який отримав продукцію і не розрахувався, здійснив поручитель — третя особа. Кому продавець повинен виписати податкову накладну?

Відповідно до ст. 245 Цивільного кодексу України за договором поставки організація-постачальник зобов’язується передати у певні терміни організації-покупцеві у власність певну продукцію, а організація-покупець зобов’язується прийняти продукцію і оплатити її за встановленими цінами.Враховуючи, що податкова накладна згідно з п. 7.2 ст. 7 Закону № 168/97-ВР складається в момент виникнення податкових зобов’язань продавця, а датою виникнення податкових зобов’язань з продажу товарів (робіт, послуг) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:або дата зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський рахунок платника податку як оплата товарів (робіт, послуг), що підлягають продажу, а в разі продажу товарів (робіт, послуг) за готівкові грошові кошти — дата їх оприбуткування в касі платника податку, а за відсутності такої — дата інкасації готівкових коштів у банківській установі, що обслуговує платника податку;або дата відвантаження товарів, а для робіт (послуг) — дата оформлення документа, що засвідчує факт виконання робіт (послуг) платником податку,то підприємство-продавець на дату відвантаження продукції за договором поставки повинно виписати податкову накладну підприємству-покупцю.

 

Відповіді підготовлено за сприяння начальника відділу розгляду звернень управління ПДВ Головного управління оподаткування юридичних осіб ДПА України
Сергія МЕРЕЖКИ

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 41 ЛИСТОПАД 2002 року