Сплата податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин i механізмів Міністерством оборони України та його структурними підрозділами

Останнім часом в оподаткуванні власників транспортних засобів актуальним стало питання про сплату податку з власників транспортних засобів Міноборони України та його підрозділами.
Суть питання полягає в тому, що Міноборони України відмовляється сплачувати податок з власників транспортних засобів з тої причини, що згідно зі cт. 14 Закону України від 05.10.2000 р. № 2019-III «Про внесення змін до Закону України «Про Збройні Сили України» природні ресурси (земля, вода), а також майно, закріплені за військовими частинами, військовими навчальними закладами, установами i організаціями Збройних Сил України, є державною власністю, належать їм на праві оперативного управління i звільняються від сплати всіх видів податків.
Однак ця норма Закону України від 06.12.91 р. № 1934-ХІІ «Про Збройні Сили України» (у редакції Закону України від 05.10.2000 р. № 2019-ІІІ) зі змінами та доповненнями (далі — Закон № 1934-ХІІ) суперечить податковому законодавству та позиції, яку займають ДПА України та Мінфін України.
Листом від 05.06.2002 р. № 148/4-395 «Про факти непорозумінь між місцевими органами ДПА України та бюджетними установами Міноборони України щодо сплати податків у 2002 році та про заходи щодо їх усунення» Міноборони України звернулося до Кабінету Міністрів України з проханням порушити клопотання перед Верховною Радою України про першочерговий розгляд у другому читанні проекту Закону України (реєстраційний № 8287 від 19.11.2001 р.), а також доручити ДПА України вжити заходів щодо усунення зазначених у листі «порушень», а саме: ігнорування ДПА України норм Закону № 1934-ХІІ.
На виконання доручення Кабінету Міністрів України щодо розгляду листа Міноборони України ДПА України отримала лист від Мінфіну України та надіслала до Кабінету Міністрів України лист від 02.07.2002 р. № 550/3/15-3410 такого змісту.
Відповідно до ст. 39 Закону України від 07.02.91 р. № 967-ХІІ «Про власність» майно, що є державною власністю i закріплене за державною установою, яка перебуває на державному бюджеті, належить їй на праві оперативного управління. Статтею 128 Цивільного кодексу України право оперативного управління прирівняно до права власності.
Податок з власників транспортних засобів є майновим податком i Законом України від 11.12.91 р. № 1963-ХІІ «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин i механізмів» (з відповідними змінами та доповненнями, далі — Закон № 1963-ХІІ) встановлено, що платниками податку з власників транспортних засобів є підприємства, установи та організації, які є юридичними особами, мають зареєстровані в Україні згідно з чинним законодавством власні транспортні засоби, визначені ст. 2 цього Закону як об’єкти оподаткування під відповідним кодом Гармонізованої системи опису та кодування товарів. Тобто цей податок сплачується за власні транспортні засоби, що перебувають на балансі підприємств, причому на його сплату не впливають такі фактори, як обмеженість використання, неексплуатація транспортних засобів чи експлуатація неповний рік.
У зв’язку зі змінами, внесеними Законом України від 16.07.99 р. № 986-ХІV (набрав чинності з 01.01.2000 р.) до Закону № 1963-ХІІ, установи та організації Міноборони України виключено з переліку пільгових установ i організацій, що звільняються від сплати податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин i механізмів.
Мінфін України листом від 18.05.2001 р.
№ 023-106/13-3347 повідомив, що відповідно до ст. 1 Закону України від 25.06.91 р. № 1251-ХІІ «Про систему оподаткування» пільги щодо оподаткування не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів про оподаткування, а листом від 01.07.2002 р. № 051-606/8-2157/1115 (на виконання доручення Кабінету Міністрів України від 10.06.2002 р. № Інд. 29 6241/13) повідомив, що до приведення у відповідність Закону № 1963-ХІІ до вимог Закону № 1934-ХІІ бюджетні військові частини Міноборони України є платниками податку з власників транспортних засобів на загальних підставах, i заборгованість за минулі роки не підлягає списанню.
Таким чином, до внесення відповідних змін до Закону № 1963-ХІІ звільняти Міноборони України та підпорядковані йому підрозділи від сплати податку з власників транспортних засобів немає законних підстав.
Кабінет Міністрів України у порядку законодавчої ініціативи неодноразово виносив на розгляд Верховної Ради України проект Закону України «Про внесення змін до статті 4 Закону України «Про податок з власників транспортних засобів та інших самохідних машин i механізмів» щодо звільнення від сплати податку з власників транспортних засобів органів Міноборони України та інших військових формувань. Цей законопроект останній раз було подано на розгляд до Верховної Ради України нового скликання 22.05.2002 р. за № 1061.
Лист аналогічного змісту ДПА України надіслала до обласних ДПА (від 08.07.2002 р. № 10627/7/17-0317-110).

Олександр БЕЗУГЛОВ,
головний державний податковий інспектор
Головного управління оподаткування фізичних осіб ДПА України

По материалам журнала "ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ" № 32 СЕРПЕНЬ 2002 року;