ЯКЩО РІШЕННЯ СУПЕРЕЧИТЬ ЗАКОНОДАВСТВУ


Яку відповідальність несе виконавчий комітет міської ради та персонально міський голова за прийняття рішень, шо суперечать законодавству?


У Законі "Про місцеве самоврядування в Україні" статтею 16 передбачено, що органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються владними повноваженнями, у межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність згідно з законом.

Органами місцевого самоврядування відповідно до статей 10 та 11 того ж Закону є сільські, селищні, міські, обласні та районні ради депутатів, а також їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою відповідної територіальної громади (стаття 12).

У разі прийняття рішення, що зачіпає права або законні інтереси особи (як юридичної, так і фізичної") та якщо воно суперечить законодавству, така особа має право подати скаргу (позов) до суду. У випадку подання скарги фізичною особою зазначене питання розглядає місцевий суд загальної юрисдикції у порядку, передбаченому главою 31-А Цивільного процесуального кодексу "Скарги громадян на рішення, дії або бездіяльність державних органів, юридичних чи службових осіб у сфері управлінської діяльності". Юридичні особи на підставі ст. 12 Господарського процесуального кодексу подають позов про визнання нормативного чи індивідуального акта недійсним до господарського суду у порядку, встановленому названим кодексом.

Крім того, у постанові пленуму Верховного Суду № 4 від 31.03.95 року "Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди" (п. 10-1) передбачено право особи подати позов про відшкодування моральної шкоди, заподіяної незаконними рішеннями, діями чи бездіяльністю органу державної влади, місцевого самоврядування або їх посадових чи службових осіб при здійсненні ними своїх повноважень. Така шкода, за наявності необхідних умов, може бути відшкодована на підставі ст. 440-1 Цивільного кодексу чи іншого законодавства за рахунок держави чи органів місцевого самоврядування. Реалізувати це право можна шляхом подання окремого позову після вступу у законну силу рішення суду, в якому дії чи бездіяльність зазначених органів визнані незаконними, або пред'явлення вимоги про скасування рішення чи дії органів управління та про відшкодування моральної шкоди в одній позовній заяві.

Оскільки статтею 76 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачається самостійна відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування за порушення ними Конституції або законів України, то потрібно розрізняти види та підстави застосування такої відповідальності. За прийняття неправомірних рішень органи місцевого самоврядування несуть майнову відповідальність як юридичні особи. Посадові особи за правопорушення, пов'язані з недодержанням установлених правил у сфері охорони порядку управління, державного і громадського порядку, природи, здоров'я населення та інших правил, забезпечення виконання яких входить до їх службових обов'язків, підлягають адміністративній відповідальності згідно з Кодексом про адміністративні правопорушення. Посадовою особою у розумінні Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" (стаття 1) є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження у здійсненні організаційно-розпорядчих та консультативно-дорад-чих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

За зловживання владою або службовим становищем, тобто за скоєння злочину, передбаченого статтею 364 Кримінального кодексу від 05.04.2001 р., на посадову особу (у тому числі органів місцевого самоврядування) може покладатися кримінальна відповідальність. Проте така відповідальність є крайнім заходом впливу та застосовується за наявності складу зазначеного злочину, що полягає в умисному, з корисливих мотивів чи в інших особистих інтересах або в інтересах третіх осіб, використанні службовою особою влади чи службового становища всупереч інтересам служби, якщо воно заподіяло істотну шкоду охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян або державним чи громадським інтересам, або інтересам юридичних осіб. Також посадова особа органу місцевого самоврядування може бути притягнута до кримінальної відповідальності на підставі інших норм, зокрема, статей 365 (перевищення влади або службових повноважень), 367 (службова недбалість) Кримінального кодексу.

Отже, у сфері відносин, пов'язаних із місцевим самоврядуванням, існують такі ж види юридичної відповідальності, як і в інших сферах суспільних відносин, тобто цивільна, дисциплінарна, адміністративна, кримінальна. Застосування кожного виду залежить від конкретних обставин та вирішується судом відповідної юрисдикції у передбаченому спеціальним законодавством порядку.

Тетяна НІКОЛАЄВА

По материалам газеты "Юридичний вісник України"